شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

یکی از معمول ترین مشکلاتی که کاوشگران در حین دفینه یابی با آن مواجه میشوند پلمپ های ساروجی است. در این پست شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک قصد داریم روش شکستن ساروج را توضیح دهیم. در ابتدا به معرفی ساروج میپردازیم. با ما همراه باشید :

ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن است. برای ساختن آن نخست خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و دو روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی است) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوبهایی به قطر ده سانتیمتر می‌کوبند تا به خوبی باهم عجین شوند.

ساروج به دو روش سرد و گرم تولید می‌شده‌است. در روش گرم، کلوخه‌های سنگ آهک رس‌دار را می‌کوبیدند تا نرم شود سپس، خاک به دست آمده را با کاه و پهن و آب مخلوط می‌کردند. پس از آن، گل به دست آمده را روی زمین با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر پهن کرده و بعد از خشک شدن، قطعه‌های خشک شده را می‌پختند. نهایت، هنگامی‌که قطعه‌ها پخته شد آنها را آسیاب می‌کردند.

محصول به دست آمده رنگ لیمویی یا قهوهای روشن داشت که ساروج گرم نامیده می‌شد. در روش سرد، ساروج از مخلوط‌کردن آهک شکفته، خاکستر، ماسه بادی،خاک رس و لوئی یا مغز نی ساخته می‌شد. بنابر موارد کاربرد مختلف، ممکن بود افزودنی‌های دیگری همچون موی بز یا گوساله یا انسان، سفیده تخم‌مرغ، چربی گوساله و… به آن ترکیب افزوده شود.

شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

روش از بین بردن ساروج :

استفاده از دستگاههایی نظیر کات مرتار که با ایجاد فشار ساروج را خرد میکند اما عیب اصلی این روش قیمت بسیار بالای دستگاه میباشد.

-استفاده از مواد شیمیایی  منبسط شونده مانند کتراک که برای شکستن ساروج استفاده میشود و درون شکاف و سوراخ های ساروج ریخته میشود و قابلیت انبساط این گونه مواد به حدی است که می توانند فشاری معادل ۵ مگا پاسکال بر دیواره های اطراف وارد کنند و موجب خرد شدن آن ها شوند.

-استفاده از حلال های شیمیایی ساروج( استفاده از حلال ها غیر اصولی و به صرفه نمی باشد و زمان  هزینه خیلی  زیادی را شامل میشود زیرا همه این مواد فقط بر روی سطح اثر گذاشته و قادر نمی باشند که در عمق ساروج نفوذ کنند)

-استفاده از مواد منفجره در محیط کنترل شده و با رعایت کلیه اصول ایمنی کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکستن ساروج و سنگ می گردد.

کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد. ماده شیمیایی کتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عملیات تخریبی به کار می رود و به نسبت ۳ کیلو با ۱ لیتر آب مخلوط کرده و کامل هم زده شود تا مخلوطی یکدست شود.

شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

توجه:

(توجه داشته باشین که اهمیتی ندارد سنگ و ساروج به چه رنگی باشد .

برای شکستن قویترین نوع سنگ و ساروج به ۶۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر فشار نیاز هست

که کتراک بیشتر از این مقدرا بر سانتیمتر فشار وارد می کند.

فواصل بین چالها به صورت تقریبی در صورتی که قطر چال ۴۰ میلی متر باشد برای سنگهای خیلی سخت

بین ۱۰تا۲۰ سانتی متر, برای سنگهای متوسط بین ۱۰تا۳۰ سانتی متر و برای سنگهای نرم بین ۱۵تا۴۰ سانتی مترمی باشد.

هر قدر قطر چالها بیشتر باشد کیفیت کار کتراک بالا رفته و فاصله ی چالها از یکدیگر نیز بیشتر میشود و

در ضمن ارتفاع چال ها نیز رابطه مستقیمی با افزایش فاصله بین چالها دارد.)

 

بصورت کلی برای ساروج در صورتی که دور آن باز باشد در هر متر مکعب بین ۷ تا ۱۵ کیلو مصرف میشود و در صورتی که دور کار بسته باشد یا در خاک مدفون باشد برای هر متر مکعب بین ۲۰ تا ۵۰ کیلو بسته به لوازم حفاری و فضای کار کتراک مصرف میشود.

مدت زمان مورد نیاز برای انجام کامل عملیات و خرد شدن سنگ یا ساروج ۲۴ ساعت میباشد. توجه داشته باشد که بقیه روش هایی که در سایر سایت ها ذکر میشوند  غیر علمی و بسیار خطرناک هستند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش شکستن ساروج و انواع فلزیاب تصویری ، فلزیاب پالسی ، فلزیاب آنتن راداری ، یون یاب ، سنسور GPR و انواع شاقول با کارشناسان ما در تماس باشید

معرفی بهترین فلزیاب از دید مشتریان:

۱-گنج یاب تصویری توربو مدل ۲۰۰۰۰

۲-گنج یاب بوقی کامپکس ایکس ۵

۳-گنج یاب تصویری ایکس دبلیو

۴-گنج یاب جی ۳ مدل ۶۵۰۰

۵-گنج یاب توربو مدل ۱۸۰۰۰

۶-گنج یاب بوقی نوا پلاس

۷-ردیاب فرکانسی آکااس هفت آنتن

۸-ردیاب آنتنی آکااس تک آنتن

در شرکت فلزیاب تهرانسر سعی شده است بهترین دستگاه‌های موجود در

بازار‌های بین المللی برای شما انتخاب شود

تا شما را برای یک انتخاب مطمئن و صحیح یاری دهد تا بتواند ضمن معرفی محصولات این شرکت ،

شما را برای رسیدن به اهدافتان راهنمائی نماید.

برای یک خرید هوشمندانه میتوانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

خرید،فروش،تعمیر و ارتقاء انواع سیستم های فلزیاب،گنج یاب،معدن یاب و طلایاب

با بهترین قیمت و بهترین کیفیت با یک سال گارانتی شرکتی و 1 سال خدمات پس از فروش.

تست در حضور مشتری توسط خود مشتری انجام می شود.

خدمات پس از فروش :

بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را ازآن خرید میکنید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .

شرکت فلزیاب تهرانسر

فروش فلزیاب

برای مشاوره رایگان  خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان شرکت فلزیاب تهرانسر در تماس باشید. شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس زمانی 09362131009-09372131009 و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰

اینستاگرام فلزیاب تهرانسرتلگرام فلزیاب تهرانسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *